Anvelopele de vară au început să fie din nou căutate imediat ce a dat căldura pe-afară. Unii le-au schimbat prin martie iar alții cred că așteaptă vacanța școlară (aia de vară). Pentru cei care nu le-au schimbat, iată câteva lucruri importante de știut. Daca nu vrei sa pățești ca în clipul următor, citește ce urmează
Contrar aparențelor, schimbarea anvelopelor este un proces complex, care nu se limitează la îndepărtarea anvelopei uzate și la montarea unei anvelope noi. Experții Premio descriu zece elemente de bază care trebuie respectate la schimbarea anvelopelor:
Decalogul schimbării anvelopelor
1. Montați anvelopele în direcția de rulare – când montați anvelopele, trebuie să respectați indicațiile referitoare la direcția corectă de rulare și la exteriorul anvelopei. Acest lucru este deosebit de important în cazul anvelopelor direcționale și asimetrice. Numai anvelopele montate corect asigură o expulzare adecvată a apei, o tracțiune adecvată și o frânare bună. Produsele montate pe spate se uzează mai repede, au tracțiune mai slabă și sunt mai zgomotoase în timpul condusului. Metoda de montare este irelevantă numai în cazul anvelopelor simetrice, când suprafața de rulare este identică pe ambele părți.
2. Montați anvelopele pe jante curate – înainte de a monta anvelopa, janta trebuie curățată pe suprafața de contact. Lăsând orice resturi pe această suprafață poate duce la o deflație lentă a pneurilor. În plus, marginea anvelopei trebuie protejată cu o substanță de ungere specială care facilitează montarea și asigură o legătură strânsă cu jantă.
3. Înlocuirea valvelor – valvele sunt adesea ignorate la schimbarea anvelopelor, iar aceasta este o mare greșeală, deoarece valvele defecte sunt o cauză aproape la fel de frecventă a deflației anvelopelor ca și înțeparea. Valvele de cauciuc trebuie înlocuite la fiecare schimbare a anvelopelor. În cazul valvelor metalice (frecvent utilizate cu jante de aluminiu), se recomandă înlocuirea cartușului valvei. Nu uitați nici de piulițele valvelor care împiedică pătrunderea murdăriei și umezelii în anvelopă.
4. Curățați butucul – înainte de a strânge roata echilibrată, butucul trebuie curățat temeinic de murdărie și rugină. Necurățarea lui poate provoca o rulare inegală a jantei, iar în timpul conducerii, se pot produce vibrații.
5. Îndepărtarea corectă a roților – roțile sunt supuse unor supraîncărcări majore și, prin urmare, strângerea corectă a acestora este, de asemenea, foarte importantă. Roțile strânse incorect se pot desprinde în timpul deplasării, iar strângerea prea tare poate duce la lipirea termică a piulițelor și poate cauza probleme la înlăturarea roții în timpul unei defecțiuni pe șosea sau când este necesară înlocuirea anvelopelor în funcție de sezon. Pentru a strânge roțile, utilizați o cheie cu forță și cuplul adecvate. La sfârșit, verificați dacă toate șuruburile sunt strânse.
6. Echilibrarea roților – la înlocuirea anvelopelor, roțile trebuie să fie echilibrate. În caz contrar, se pot produce vibrații care dau o experiență neplăcută în timpul conducerii și determină uzura mult mai rapidă a componentelor valvei. ”Echilibrarea nu trebuie exclusă, chiar dacă roțile au avut rezultate bune în timpul sezonului precedent, deoarece greutățile de echilibru s-ar fi putut pierde în timpul îndepărtării” – adaugă expertul Premio de la Dumivest Timișoara.
7. Setarea geometriei roții ”După schimbarea anvelopei, mecanicii ar trebui să recomande conducătorilor auto să verifice geometria roților, deoarece unghiurile adecvate ale punților față și spate previn uzura excesivă a pneurilor. Nerespectarea acestei proceduri poate duce la un comportament neașteptat al autovehiculului pe șosea, cu ar fi deraparea sau ieșirea de pe traiectoria corectă de conducere”, explică Ovidiu Blaj de la Premio Dumivest Arad UTA 2.
8. Recalibrarea sistemului TPMS – dacă autovehiculul este echipat cu senzorii de presiune a pneurilor – sistemul TPMS, fiecare înlocuire a anvelopelor trebuie însoțită de resetarea și calibrarea sistemului. ”Sincronizarea senzorilor individuali cu calculatorul este foarte precisă și, prin urmare, în această situație roțile nu pot fi schimbate liber, iar după orice schimbare a anvelopei este necesară resetarea sistemului și încărcarea noilor date. În timpul înlocuirii periodice a anvelopelor, se recomandă și revizuirea componentelor individuale ale sistemului. În caz contrar, sistemul nu își va îndeplini rolul și nu îl va avertiza pe șofer cu privire la anomalii presiunii în anvelope. Fiți conștienți de faptul că nu fiecare service de anvelope poate gestiona corect sistemul TPMS, deoarece necesită instrumente și personal” precizează Viorel Hilea de la Premio HILSEV București.
9. Presiunea corectă în anvelope – schimbarea corectă a pneurilor trebuie să fie însoțită de stabilirea unui nivel adecvat al presiunii în anvelope. Conducătorul auto este, de asemenea, responsabil să acorde atenție nivelului optim al presiunii pe toată durata de viață a anvelopei. Anvelopele cu presiune prea joasă au o rezistență mai mare la rulare, ceea ce duce la un consum mai mare de carburant. Presiunea prea mare determină uzarea rapidă a părții din mijloc a benzii de rulare, ceea ce reduce durata de viață a pneului. Presiunea adecvată înseamnă mai ales siguranță în timpul conducerii – anvelopele cu presiune prea joasă sau prea înaltă nu asigură tracțiune optimă sau distanțe scurte de frânare.
10. Întreținerea anvelopelor – după îndepărtarea roților de pe vehicul și înainte de depozitarea acestora timp de câteva luni, anvelopele trebuie curățate cu atenție și verificate de orice deteriorare mecanică și uzură a benzii de rulare. Dacă acestea sunt în continuare adecvate pentru utilizare, trebuie depozitate corespunzător. Conducătorii auto care nu au condițiile de depozitare adecvate pot folosi service-urile de anvelope care au hotel de anvelope. Numai atunci puteți fi siguri că anvelopele sunt stocate într-o manieră adecvată care nu amenință utilizarea lor în continuare.