Diamond Edition – un nume potrivit pentru noua serie limitată a japonezului Subaru WRX STI. De ce – pentru că este o exclusivitate marca Africa de Sud, patria prețioaselor nestemate.
Și de această dată nu avem parte de vreun „blood diamond”, deoarece totul are legătură cu moștenirea de performanță a faimosului model japonez. Mai degrabă i s-ar potrivi sintagma de „diamond in the rough”. Nu de alta, dar WRX STI rămâne unul dintre cele mai colțuroase modele extreme din industria auto, în stilul caracteristic japonez. Și nici nu au de ce să schimbe ceva, deoarece totul are efect… aerodinamic. Să nu uităm că un alt model la fel de colțuros – Honda Civic Type R – este stăpân pe Nurburgring în categoria FWD.
Am deviat destul de la subiect. Am făcut-o însă pentru că avem vești neplăcute pentru fanii „Subie”. Diamond Edition este cel mai puternic WRX STI de serie. Însă doar 30 de exemplare vor fi produse. Și toate vor fi comercializate strict în Africa de Sud. Vor fi vândute acolo deoarece SSA – Subaru South Africa – le-a dezvoltat de una singură. Și vor fi doar 30 deoarece STI a împlinit anul acesta trei decenii de existență.
Diamond, cu istorie bogată în materie de WRX STI
Subaru Tecnica International – STI pe numele de alint – a devenit divizia de motorsport și performanță a companiei japoneze, oficial, în aprilie 1988. Și încă de atunci și-a făcut un renume. Un Legacy RS RA de doar 220 CP dobora, pe atunci, primul record. Cu o viteză medie de 223,34 km/h, automobilul parcurgea 100.000 km în doar 20 de zile pentru a intra în posesia titlului la categoria World Speed Endurance! Iar faimoasele culori albastru-galben apăreau apoi în 1993, la volanul modelului pregătit de STI fiind un anume scoțian… pe numele său Colin McCrae.
Multe fapte de vitejie au fost contorizate de atunci. Subaru în prezent deține titlul de cel mai rapid constructor de automobile pe faimosul circuit Isle of Man TT. Și mai deține și titlul neoficial de „îmblânzitor de Transfăgărășan” – după ce în trecut a avut și lupte pe clasicul Nurburgring. Înapoi la Diamond WRX STI, aceasta nu este prima ediție de colecție africană. În urmă cu 14 ani – în 2004 – apărea STImulating Edition STi, 15 exemplare Impreza WRX STi fiind modificate pentru aniversarea de 15 ani de STI.
Pe același calapod, Diamond Edition are o producție de doar 30 de exemplare, pentru aniversarea a 30 de ani de STI. Comparativ cu un WRX STI standard, ediția specială vine cu un kit de caroserie mai agresiv, ce combină culorile clasice – albastru și galben. Fața a fost astfel coborâtă cu 10 mm, în timp ce tradiționaliștii ar putea fi un pic surprinși. De această dată, jantele aurii clasice au făcut locul unui set nou. Cu diametrul de 19 inch și aspect fumuriu, acestea contrastează cu nuanța galben High Viz a etrierelor Brembo.
Cel mai puternic WRX STI din istorie
Schimbările la interior sunt, în schimb, foarte limitate. Avem câteva detalii specifice, precum și introducerea unor noi tehnologii. Mai exact, sistemul de infotainment cu display de 7 inch are de acum încorporate și funcționalități Apple CarPlay și Android Auto. Nici o grijă – totul se compensează la capitolul dotări tehnice. Inginerii SSA, pentru început, au reprogramat sistemul ECU și au adăugat un sistem de evacuare mai performant. Astfel, propulsorul boxer turbo de 2,5 litri a ajuns la 349 CP și 464 Nm.
Viteza maximă rămâne aceeași – 255 km/h. Însă câștigurile de performanță sosesc acolo unde sunt cel mai des utilizate. În condițiile specifice de test (altitudine 1410 metri), sprintul la 100 km/h este cu 0,7 secunde mai rapid decât înainte, fiind finalizat în 5 secunde. Pentru etapa 0 – 160 km/h, timpul este și mai bun, cu peste o secundă. Și modificările nu se opresc aici. Echipa Subaru SA a modificat și prinderile motorului. Apoi au adăugat frâne Brembo mai potente. Iar la final, ecartamentele au fost mărite cu câte 20 de mm, pentru o stabilitate sporită.