CES 2019 și-a ales starurile din domeniul industriei auto. Iar Consumer Electronics Show demonstrează încă odată cât de tehnologizate pot fi automobilele de azi… sau de mâine.
La capitolul inteligență automobilistică campion a fost – auto-proclamat – noul Mercedes-Benz CLA Coupé. A doua generație a sedan-ului fastback cu alură de coupé continuă designul emoțional al predecesorului. Fanii vor fi încântați de modernizarea stilului exterior – apropiat de ceea ce oferă Clasa A și B, dar cu infuzii de elemente de la marele CLS. Cei care doreau o identitate proprie vor fi însă dezamăgiți, exteriorul fiind doar un upgrade – nu o nouă revoluție.
Interiorul face însă un salt major – împachetând noul stil al casei, cu display-uri duale și numeroase elemente high-tech. Aici este evident de ce Mercedes a ales o premieră la CES – și nu la NAIAS. CLA vine deja cu următoarea evoluție a sistemului MBUX – Mercedes-Benz User Experience. Avem astfel parte de noutăți precum MBUX Interior Assist, care recunoaște gesturi și include inteligență artificiale, sau opțiunea realității augmentate pentru sistemul de navigație.
Suita Intelligent Drive preia anumite funcții direct de la marele S-Klasse, pentru prima oară CLA fiind capabil să preia controlul de la șofer în modul semi-autonom în anumite situații. Mercedes promite o bogată gamă de motorizări, cu sau fără 4Matic pentru lansarea europeană pe piață din mai. Însă, până atunci, avem detalii despre o singură versiune. CLA 250 are sub capotă un patru cilindri pe benzină, capabil să dezvolte 225 CP și 350 Nm în combinație cu transmisia automată cu dublu-ambreiaj 7G-DCT pentru un consum mediu de 6,3 l/100 km.
CES, pregătit de metamorfoza electrică
Oferind o surpriză de proporții, Nissan a ales Consumer Electronics Show drept scenă pentru dezvoltarea strategiei sale electrice. Astfel, la mai puțin de doi ani de la prezentarea celei de-a doua generații (și nici un an de la lansarea europeană), electricul Leaf primește primul set de îmbunătățiri. Și, pentru că prezentarea a avut loc la CES, ele sunt în special din domeniul tehnologiilor.
Pentru început, constructorul japonez anunță introducerea versiunii LEAF 3.ZERO – aceasta va costa, pe piața europeană, 39.900€. Pe lângă noi opțiuni de culori exterioare (inclusiv dual-tone), cel mai bine vândut EV din Europa este în special mai… inteligent. Sistemul de infotainment face trecerea la un ecran de 8 inch. În plus, aduce la bord noi servicii connected – de la navigație „door-to-door” la o nouă aplicație NissanConnect EV. Nici o schimbare la trenul de rulare, în continuare dotat cu acumulatorii de 40 kWh.
Principala noutate o reprezintă, însă, LEAF 3.ZERO e+ Limited Edition. Japonezii prezintă, după îndelungi așteptări, versiunea „long range” – care, din păcate, în Europa va fi disponibilă sub formă de serie specială, limitată la doar 5000 de exemplare. Pentru 45.500€, clienții vor primi un Leaf mai puternic și mai eficient. Motorul electric urcă de la 150 la 217 CP, în timp ce acumulatorii au acum 288 de celule – în loc de 192. Asta înseamnă o creștere a capacității la 62 kWh, tradusă printr-o îmbunătățire de aproximativ 100 km a autonomiei maximă, estimată intern la 385 km.
CES merge pe orice tip de teren cu Elevate
Cu siguranță cel mai excentric concept – poate dintre tot ceea ce a fost prezentat la CES, indiferent de domeniu – auto de la Las Vegas a fost Hyundai Elevate. Acesta este un prototip de platformă modulară EV ce combină caracteristicile unui automobil cu ale unui robot pentru a deveni primul Ultimate Mobility Vehicle (UMV). Viziunea coreenilor este cel puțin interesantă. Și ar putea fi și salvatoare, deoarece Hyundai își imaginează Elevate ca fiind extrem de folositor pentru echipele tip „first responder” de SAR (search and rescue).
Mai exact, Elevate are roți ca orice vehicul din prezent. Însă acestea – cu motoare electrice integrate în butuc – sunt atașate de caroserie mai altfel. Anume, cu ajutorul unor „picioare” robotizate ce îi permit să parcurgă aproape orice tip de teren. Hyundai menționează printre capabilități mersul tipic mamiferelor sau reptilian, arhitectura picioarelor robotice permițând o libertate de mișcare a cestora pe cinci direcții. Asta înseamnă posibilitatea de a escalada un zid de 1,5 metri înălțime, de a „păși” peste o crevasă la fel de lungă, sau de a ajunge la un ecartament de trei metri.
În tot acest timp, caroseria și pasagerii sunt în permanență ținuți la același nivel. Evident, combinația dintre roțile motrice și apendicele robotice permite o sumedenie de noi posturi dinamice. În special în teren accidentat – acolo unde șoferul dispune inclusiv de control torsionar la nivelul fiecărui picior robotic. Iar Elevate poate fi utilizat și drept automobil obișnuit. Asta înseamnă viteze de autostradă. Atunci, apendicele robotice sunt retrase la bord și decuplate de la sursa de putere pentru a maximiza autonomia. În același timp, suspensia pasivă integrată preia de aici clasica sa sarcină.