Lada Niva 4×4 încă mai există. Iar pentru o parte din clientelă este de-a dreptul o poveste de tipul „моя жизнь” (maia jîzni) – viața mea! Nu trebuie să ne credeți pe cuvânt, avem dovezi video.
Germania are Mercedes-Benz Clasa G. America are Jeep Wrangler. Japonia are Suzuki Jimny. Iar Rusia are, desigur, Lada Niva 4×4 (pe numele său complet din era modernă). Și da, am luat-o în ordinea descrescătoare a modernității. Dar dacă vreți, cel mai probabil Niva 4×4 este pe primul loc la costurile de întreținere. Că doar utilizează cam aceleași piese și panouri de caroserie din 1977 încoace. Deci cam orice pasionat știe, probabil, să o repare singur.
Desigur, un pic de modernism își are și el locuri. Nu vă gândiți la lumini LED. Poate doar niște faruri de ceață noi, integrate artistic în bara de protecție, pe modelele de „lux”. În rest, datele problemei sunt la fel de „umile” ca întotdeauna: aspect robust, motoare mici și sistem permanent de tracțiune integrală. Rețeta a supraviețuit perestroikăi, deci este viabilă și în capitalismul de tip rus (diferit ca vodca de whisky de cel occidental). Deh, ce săi-i faci, viața chiar este grea la Oymyakon, în Republica Sakha, Rusia. Acolo este cea mai friguroasă așezare locuită din lume…
Niva 4×4, la vodka și la rău
În momentul în care privim de la căldură pozele cu Niva 4×4, la Oymyakon sunt în jur de -44 grade Celsius. Chiar bine față de recordul de −67,8° C… Și este exact genul de loc în care te-ai aștepta să găsești o Lada Niva 4×4. Dar să știți că Lada chiar a luat în serios facelift-ul, mai ales la interior. Unde a regândit sistemul de climatizare pentru o performanță sporită. Oymyakon-ienii deja și-au dat jos bluza cu mânecă lungă și au rămas doar în tricouri…
Asta și pentru că torpedo-ul este de acum mai mare, deci își pot arunca acolo mănușile. Iar cafeaua aburindă are loc pe tunelul median, care are de acum chiar două suporturi de pahare. Și, cel mai evident, vor sta mai confortabil – în noile scaune, de acum și încălzite. Deja cred că au rămas în maiouri! Ei știu că au de stat ceva în Niva 4×4, care este în continuare dotată cu un 1,7 aspirat natural. Are 83 CP și este legat la sistemul 4×4 printr-o cutie cu cinci trepte. Nimeni nu se grăbește însă la 100 km/h (decât dacă au 17 secunde de pierdut)… Și nici nu cred că a încercat cineva să „zboare” prin zăpadă la viteza maximă de 142 km/h.