917 este cifra magică pentru categoria motorsport la Porsche. Chiar dacă modelul a fost prezentat prima oară acum nu mai puțin de jumătate de secol. În schimb, pentru McLaren, motorsport și Senna înseamnă GTR.
Porsche 917, cu siguranță printre cele mai puternice modele produse vreodată la fabrica din Stuttgart-Zuffenhausen, împlinește 50 de ani în 2019. Debutul avea loc pe 12 martie 1969, la Salonul Auto de la Geneva. Iar Muzeul Porsche sărbătorește aniversarea primului 917 cu o restaurare la starea inițială – din 1969. 917-001 este modelul care câștiga cursa de 1000 de kilometri de la Zeltweg, Austria, în anul creației sale. Și pe cea de la Le Mans, în 1970. Și în 1971.
Astfel, de pe 14 mai pe 15 septembrie 2019, Muzeul Porsche va onora aniversarea a 50 de ani de 917, cu o expoziție specială numită „Culorile vitezei – 50 de ani de 917”. Vor fi prezentate 14 exponate – 10 dintre ele fiind modele 917. Împreună, ele încă mai oferă o putere de 7795 CP. În plus, Porsche va prezenta publicului, în premieră, un concept 917. Acesta a fost creat drept omagiu direct adus primei victorii Le Mans, din 1970. Și, din păcate, va rămâne veșnic la stadiul de prototip. El a fost abandonat după înscrierea Porsche în categoria LMP1 a campionatului mondial de anduranță FIA (WEC)…
917 predă ștafeta la Senna GTR
Și McLaren are o legătură „vintage” cu Salonul Auto de la Geneva. A britanicilor este însă veche de doar un an. La ediția din 2018 fiind prezentat prototipul modelului de curse Senna GTR, urmașul direct al hibridului P1 GTR. Dar mai ales urmașul spiritual al legendarului F1 GTR. Versiunea de producție Senna GTR este, culmea, și mai hardcore decât conceptul inițial. Și aduce cu sine un melanj amețitor de cifre impozante.
Astfel, propulsorul V8, twin-turbo, de 4 litri, oferă de acum 825 CP și 800 Nm. Un plus de 25 CP față de Senna. Bestia dedicată circuitelor cântărește la gol doar 1188 kg. Cu 10 mai puțin decât versiunea standard. Astfel rezultă cel mai bun raport putere/greutate din istoria McLaren: 694 CP per tonă. Iar aerodinamica de pe Senna GTR aduce o forță de apăsare de 1000 kg. Cu 200 kg peste un Senna „normal”. Evident, cel mai nou membru al McLaren Ultimate Series are o producție limitată. La 75 de exemplare, toate deja vândute.