NAIAS – North American International Auto Show – colocvial, Salonul Auto de la Detroit, a ajuns la ediția 2019. Una marcată de austerități, însă nu mai puțin spectaculoasă.
NAIAS are o problemă – Consumer Electronics Show (CES) din Las Vegas îi fură din celebritățile auto. De aceea, din 2020, organizatorii îl mută din iarnă în zona mai văratecă a lunii iunie. Lovită de numeroase absențe importante – Audi, BMW și Mercedes, spre exemplu – ediția 2019 a NAIAS părea inițial lipsită de strălucire. Însă, acum, cu toate premierele și surprizele deja prezentate, suntem de altă părere. Glam-ul și fashion-ul nu au lipsit nici anul acesta la Detroit.
Primul exemplu: Toyota GR Supra. Acesta este cel mai important debut la nivel global pentru NAIAS 2019. Sportiva japoneză sosește – după un hiatus de 17 ani de la Supra MK4 – proaspătă și cât se poate de soră cu bavarezul BMW Z4. Ambele se vor naște în același loc: Graz, în Austria – la fabrica Magna Steyr. Așteptarea fanilor a meritat, însă. La fel și cooperarea cu germanii. Iar noua GR Supra nu arată nici ca Z4 și nici ca Supra MK4 – ci precum sportivul concept FT-1. La exterior – la interior asemănările cu modelul german sunt mult mai evidente.
Caracteristicile tehnice sunt, de acum, mai mult decât pe măsura renumelui. Avem arhitectură clasică: distribuție 50/50 cu propulsor cu șase cilindri în linie în față și tracțiune spate. Divizia motorsport Gazoo Racing s-a ocupat de partea de dezvoltare, astfel încât cu siguranță ținuta de drum va fi diferită de a fratelui Z4. În schimb, cele două împart propulsorul de 3 litri turbo, șase în linie, de 340 CP și 500 Nm. Cu „Launch Control”, GR Supra ajunge la 100 km/h în 4,3 secunde și nu se oprește decât la 250 km/h.
NAIAS, pus pe Explorer sau Shelby
Cealaltă noutate majoră de la NAIAS a sosit sub forma unui întreg pachet. Ford a prezentat o nouă generație a SUV-ului de familie Explorer. Plus ultra-sportivul Shelby GT 500. În ceea ce privește modelul Explorer, Ford a lansat la Detroit o întreagă gamă. Mai exact, pe lângă modelul standard au mai sosit și Explorer ST, dar și Explorer Hybrid. Ca să nu mai vorbim despre Police Interceptor Utility Hybrid, care este tot un Explorer… cu armură.
Noua generație Explorer se întoarce în timp. Mai exact, după aproape o decadă de FWD se mută iar pe tracțiune spate (plus integrală, desigur). Spațiul interior este propice unei familii mari – cu trei rânduri de locuri. Tehnologiile sunt de vârf – inclusiv opțiunea unui touchscreen de 10,1 inch cu mod portret și instrumentar digital de 12,3 inch. Propulsorul de bază este cunoscutul EcoBoost în patru cilindri de 2,3 litri turbo cu peste 300 CP. Apoi urmează un V6 de 365 CP. Interpus între ele se află modelul Hybrid, cu V6 de 3,3 litri și un total electrificat de 318 CP. La capătul de sus al scalei este situat Explorer ST, care dispune de 400 CP din 3 litri și poate ajunge la 230 km/h.
Am lăsat pentru la final cireașa de pe tortul NAIAS. Ford Shelby GT500 este un adevărat supercar, gata să se ia la trântă cu Hellcat sau Camaro ZL1. A sosit la Detroit cu peste 700 CP și o accelerație la 100 km/h de aproximativ 3,5 secunde. Cel mai important, Ford a pregătit noul GT500 nu doar pentru pista de drag – ci și pentru circuitele clasice. Are un design tributar aerodinamicii, frâne imense de 16,5 inch pe față, suspensie cu amortizoare magnetice. Ba chiar și transmisie Tremec cu dublu ambreiaj și cu șapte trepte, ce pot fi schimbate în doar 100 milisecunde.