el-Born este numele unui faimos cartier din Barcelona. Dar și denumirea aleasă de Seat pentru primul său model complet electric. Prezentat sub formă de concept la Geneva.
Grupul VAG a promis că va avea numeroase modele bazate pe arhitectura complet electrică, modulară, MEB. Însă până acum nu am văzut decât familia de modele ID. de la Volkswagen. De la Geneva, situația se schimbă, deoarece Seat va fi al doilea brand care preia noua platformă dedicată. Și o anunță cu ajutorul unui concept de hatchback complet electric, el-Born. Iar versiunea de serie este deja o realitate oficială. Va fi produsă la fabrica EV Zwickau din Germania, alături de VW ID., din 2020.
Titulatura de concept i se potrivește lui el-Born, însă modelul Seat pare pregătit pentru linia de asamblare. Designul exterior este o regândire în cheie dinamică a modelului ID, iar el-Born mizează pe aerodinamică pentru a oferi o eficiență energetică de invidiat. Chiar și jantele de 20 inch au funcții specializate. Iar habitaclul va fi încălzit, iarna, cu ajutorul unei pompe auxiliare de căldură ce folosește energia reziduală. În plus, el-Born aduce cu sine și alte elemente noi – de conectivitate sau sisteme autonome (Level 2 SAE).
el-Born, născut pentru călătorii electrice
Interiorul este simplu și minimalist. Bord digital și ecran central de infotainment și conectivitate de 10 inch. În rest, arhitectura complet electrică oferă mai mult spațiu decât oricând în habitaclu. Însă arhitectura MEB strălucește în categoria tehnică, a performanțelor. Seat utilizează un sistem de propulsie de 150 kW (204 CP) – suficient pentru un sprint la 100 km/h în 7,5 secunde. Iar acumulatorii de 62 kWh oferă o autonomie de 420 km în ciclul WLTP. Reîncărcarea poate dura doar 47 de minute la stațiile DC (100 kW) până la un nivel de 80%.
Dacă un hatchback dinamic și electric este prea „comun”, avem o alternativă. Tot la Geneva, GFG Style (adică Giorgetto și fiul său Fabrizio Giugiaro) propune conceptul Kangaroo. Este un EV ce combină caracteristici de supercar și crossover. Are 483 CP, acumulatori de 90 KWh și autonomie de 450 km. Cu 0-100 km/h în 3,8 secunde și 250 km/h viteză maximă. Dar și cu sistem 4×4, direcție pe toate patru roțile și suspensie programabilă. În modurile Racing – 140 mm gardă la sol. Sau Road (190 mm) și Off-Road, cu 260 mm.