Teste auto

Citroen C5 Aircross este dominat de cifra 4

Citroen C5 Aircross este o evoluție interesantă a SUV-ului modern. Un SUV care a derivat din mașinile de teren care puteau brăzda munții, ulterior au brăzdat doar bulevardele pierzând nevoia unui reductor sau a tracțiunii integrale.

Pare destul de complicat să înțelegi un SUV cu tracțiune pe o singură punte. Românii, de fapt, nu prea înțeleg utilitatea unui SUV dacă nu este și 4×4. Ca idee, nu sunt prea îndepărtate timpurile în care o mașină 4×4 dacă nu avea și reductor nu era luată în seamă ca fiind ceva de capul ei. Ulterior au apărut modele din ce în ce mai interesante și piața le-a acceptat. Acum mai sunt foarte puține autoturisme 4×4 cu reductoare. În schimb găsim din ce în ce mai multe vehicule capabile să meargă bine-mersi pe drumuri desfundate, de țară și chiar și prin zăpezile uitate de primării pe străzi și șosele în așteptarea primăverii.

Curajosul Citroen

Grupul francez PSA am putea spune că a fost cel mai curajos în domeniul acesta. După ce Land Rover a oferit Freelander cu tracțiune pe două roți motrice și… nu s-a prea vândut, au urmat alți producători care ofereau și versiuni 4×2 ale SUV-urilor sale. A existat chiar și BMW X5 cu o singură punte motoare. Puțin probabil să o știți pentru că… n-a fost deloc populară prin România. La noi se cere 4×4. Dacia Duster se vinde 4×2 cu tracțiune față în vestul Europei mai ceva decât limonadele vara în vreme ce la noi dacă n-ai 4×4… n-ai SUV. Ei nu! Ba există SUV-uri foarte bune 4×2. Nu, Citroen C5 Aircross nu este primul dintre ele. Dar acum ne referim mai mult la el. Este fratele Citroen al modelelor Peugeot 3008 și Opel Grandland X. Ne așteptam să găsim un Peugeot 3008 sau un Opel Grandland X cu o altă înfățișare. Dar experiența trăită la bordul lui C5 Aircross este una diferită. Sigur, împarte aceeași platformă  tehnică EMP 2 cu Grandland X și cu 3008, dar asemănările se cam opresc aici. Filozofia Citroen și modul în care au făcut mașina este diferită. În bara față am remarcat elemente estetice trapezoidal-rotunjite. Le-am regăsit și în alte detalii ale mașinii. Sunt un leitmotiv dar nu înțeleg de ce au pus ca laitmotiv ceva cu patru laturi. Puteau să pună cu 5 și atunci avea un sens: C5 – 5 laturi.

Ca dimensiuni, C5 Aircross este puțin mai mare decât fratele său 3008. Diferențele nu sunt doar din mărimea consolelor ci și din majorarea ampatamentului cu aproximativ 6 centimetri ceea ce înseamnă, teoretic, că C5 aircross are mai mult confort pe banchetă.

SUV-ul Citroen are 4 metri și jumătate lungime, 1, 84 lățime și 1 65 înălțime. Estetic, se observă câteva detalii interesante. Barele de pe pavilion după cum se observă au câteva elemente colorate, în acelașii ton cu cele din față. În general constructorii nu pun accent pe asta. Îți dau barele argintii sau în culoarea caroseriei. La Citroen acestea pot fi configurate în mai multe variante. În total C5 Aircross poate fi comandat în 30 de combinații coloristice.

Pe laterale regăsim același trapez rotunjit la partea inferioară. Amintește de sistemul air-bump conceput contra loviturilor din parcare.

Pentru a evidenția caracteristica de SUV, Citroen a montat elemente din plastic negru la pasajele roților. Crează o impresie mai de forță, de parcă roțile ar fi mai mari. Au un diametru de 72 de centimetri deci sunt mari. Mașina poate fi dotată cu jante de 17 sau 18 țoli. Interesantă este și linia cromată ce îmbracă geamurile. Au reușit să facă o diferențiere estetică exterioară între habitaclu și portbagaj.

 

Entrez, s’il vous plait

Mi s-a mai spus că portbagajul nu este foarte important atâta vreme cât este suficient de mare. Am încercat să aflu ce înseamnă acest suficient și am primit cele mai diverse răspunsuri. Dacă sunteți două persoane, poate fi de 200 de litri. Dar dacă sunteți cu doi copii mici, nici 500 nu vor fi suficienți. Citroen oferă  580 de litri care se pot extinde până la 1,6 metri cubi! Asta ar trebui să fie suficient cam pentru oricine.

Deîndată ce deschidem portiera observăm că Citroen a acordat o atenție sporită habitaclului. Materialele sunt de o calitae foarte bună, plăcute la atingere. Scaunele din față pot fi dotate și cu masaj ceea ce ar fi foarte util la drumurile lungi.

Planșa de bord, după cum ne așteptam, este complet digitală. Evident, nu doar că este digitală dar este și configurabilă. Poate arăta navigația mai mare, cadranele de vitezometru-turometru mai mari, posturi de radio și, desigur, informații de pe computerul de bord. La fel ca și la fratele Peugeot, nu m-am împăcat foarte bine cu modul de selectare al diverselor componente ale meniurilor. Probabil este o chestie de obișnuință.

Pe consola centrală, Citroen a integrat elegant o tabletă de dimesniuni generoase capabilă să ruleze Android Auto sau Apple CarPlay. Din păcate, cei de la Google încă nu au inclus România în țările cu apă caldă. Adică în cele care pot primi Android Auto. Singura soluție este să descarci un APK de pe vreun site și să speri că nu ția-i virusat telefonul între timp. Iar la actualizare trebuie să repeți procesul.

Mașina însă se descurcă să citească bine ceea ce îi permiți. Desigur, poate rula muzica, fotografiile sau primi notificări pe ecran. De mișcat se mișcă binișor, cu o întărziere destul de mică. Dacă vă așteptați să se miște ca un telefon lansat ieri, veți fi dezamăgiți. Dar dacă vă așteptați să meargă ca o tabletă model 2018, veți fi mulțumiți.

Allez, Citroen!

Ca și dinamică, Citroen C5 Aircross se prezintă ceva mai bine decât fratele 3008. Dacă vorbim despre versiunea de top cu doi litri turbodiesel și 180 de cai-putere, C5 Aircross obține un demaraj 0-100 km/h în 8,6 secunde față de 9 pentru Peugeot. Ca viteză maximă  C5 Aircross ajunge la 211 km/h în timp ce 3008 mai avansează până la 215. Consumul mediu declarat este mai bun pentru Citroen, care obține o medie de 4,7 litri/100 de kilometri față de 4,9 la Peugeot. Desigur, diferențele dinamice și de consum sunt insignifiante.

Ca și ținută de drum, Citroen nu se dezice de dorința de a oferi în primul rând confort. Astfel, ce câștigă la timpii de accelerare față de fratele său, cred că pierde pe viraje. Dacă pe timpii de zero-100 sau viteză maximă nu are avantaje mari, nici pe viraje nu are dezavantaje majore. Acestea există, fiind cauzate atât de suspensia mai moale cât și de garda la sol majorată cu un centimetru. Direcția este foarte ușor de manevrat, dar din păcate nu oferă aproape nicio informație despre trenul de rulare. Este un tribut plătit celor care preferă mai mult confort decât răspuns sportiv din partea mașinii pe care o conduc. Dacă exagerăm puțin, am putea spune că are un feed-back de playstation.

Dar ce nu aveai pe playstation era butonul de selectare a programelor de conducere. Poți merge pe Eco, Sport sau Normal. Există ceva diferențe de comportament, cea mai mare diferență fiind între Eco și restul. La Eco, accelerația este mai blândă și în timp vei observa că mașina consumă mai puțin. Pe sport, va schimba treptele în turații mai mari. Dar să nu te plângi de consum în cazul acela.

Citroen se laudă că a făcut câteva modificări suspensiilor adăugând componente speciale ce permit autonivelarea caroseriei pe denivelări. Acest sistem amintește de cel folosit pe vehiclele sale celebre cu gardă variabilă la sol, de la DS încoace. Per ansamblu, în oraș este o mașină foarte plăcut de condus atâta timp cât nu avem de traversat gropi cu buză abruptă sau șine de tramvai nealinate astfaltului în ultimii 30 de ani.

Ca și sisteme de asistență, Citroen a considerat că este necesar să-și desfete clienții cu tot ce este mai bun. După cum ne așteptam, are și cruise-control adaptiv, frânează singură și își ține banda de mers. Citroen și Peugeot au fost printre primii producători care au propus sisteme de menținere a benzii de circulație. Desigur, erau niște sisteme ceva mai rudimentare care induceau o vibrație în scaune.

Am ajuns și la finalul testului și nu v-am spus nimic de prețuri și niveluri de echipare. C5 Aircross este oferit în tre variante de echipare: Live, Feel și Shine. Versiunea de bază are un motor de trei cilindri turbo cu 130 cai-putere și cutie de viteze manuală la prețul de 19250 de euro cu TVA și primă de casare incluse. Versiunea de vârf, Shine, de 180 CP turbodiesel costă 33.700 de euro. Desigur, mai există unele opțiuni care pot fi adăugate și crește prețul mașinii. Ce trebuie precizat este că unele dotări opționale sunt gratuite, dar trebuie precizate la atunci când comandați mașina. Ca și garanție, C5 Aircross vine cu 4 ani garanție sau 100.000 de kilometri. Deci, din nou și pentru ultima oară, ne lovim de cifra patru de care vorbeam la început.

Citroen-C5-Aircross_11

Picture 11 of 12

Detaliile din Citroen C5 Aircross ne aduc aminte că francezii au o anume expertiză în detaliile frumoase

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*