Mirai Concept este preambulul celei de-a doua generații a modelului fuel cell Mirai. Totuși, dincolo de automobil în sine, este un vot de încredere. Acordat de Toyota vehiculelor electrice pe hidrogen…
Cine nu știe să întrebe – ce este un FCEV (fuel cell electric vehicle)? Este un automobil cu propulsie exclusiv electrică. Însă, în loc de baterii are un rezervor cu hidrogen și un sistem denumit „pilă de combustibil”. Acesta combină hidrogenul stocat la mare presiune în rezervor cu oxigenul din aer pentru a produce electricitate, căldură și… apă. Iar Toyota ne spune cum tehnologia fuel cell este cu aproximativ jumătate de secol mai bătrână decât însuși automobilele. Și cum a fost utilizată de programele spațiale americane Gemini și Apollo încă din anii 1960.
Conform susținătorilor săi – cei mai evidenți sunt Toyota cu Mirai, Hyundai cu Nexo și Honda cu Clarity Fuel Cell (dar mai sunt și alții), tehnologia FCEV are numeroase avantaje. Nu produce poluare, ci doar electricitate și apă. Hidrogenul poate fi produs local, sustenabil. Iar durata de realimentare și autonomia sunt comparabile cu ale vehiculelor convenționale, diesel sau benzină. Și atunci de ce nu sunt peste tot? Din rațiuni de costuri – Toyota dezvoltă tehnologia de peste două decade, cam de când a apărut Prius-ul.
Și Mirai este încă produs în serie mică, în fabrica unde Lexus a creat hypercar-ul LFA. Iar detractorii atrag atenția asupra problemelor de siguranță – rezervoarele de hidrogen fiind însoțite de pericolul unor explozii… Și ar mai fi chestionabilă și afirmația cu privire la posibilitățile de producție locală și sustenabilă a hidrogen-ului…
Înapoi la Mirai Concept, cu dorințe EV
Toyota a dezvăluit Mirai Concept în SUA, în Texas. Da, nicidecum acasă în Japonia. Știu ei ceva, probabil. Oricum, a doua generație Mirai va fi complet diferită de prima. Mirai Concept adoptă o platformă tehnică complet diferită, făcând trecerea de la tracțiune față la cea RWD. Conform Toyota, asta înseamnă că noul Mirai va fi un sedan mai lung, mai lat și mai scund. Cu idei sportive tip coupé cu patru portiere și jante de 20 inch standard.
Și interiorul va fi nou, cu evidente inspirații premium de la marca soră Lexus (care ar putea avea în dezvoltare propria variantă FCEV). Nu vor lipsi un ecran multimedia de 12,3 inch, oglinda interioară digitală sau sistemul de sunet JBL cu 14 incinte acustice. Pe noi ne interesau detaliile tehnice, de fapt – însă momentan primim doar o „firimitură”. Toyota promite o rafinare a tehnologiei proprii fuel cell (apropo, aceasta este oferită fără drepturi de autor oricui pentru a o populariza). Cu o creștere a autonomiei de 30% – de la 310 la aproximativ 400 mile (de la 500 la 640 km).