Stiri

Polestar, noua stea a Nordului

Fie că-i spunem Stea Polară, Crucea Sudului sau Roza Vânturilor, toți navigatorii din trecut s-au ghidat după ceva pentru a ajunge la destinație. Toate aceste coordonate fixe ale Universului ne-au învățat că trebuie să avem ceva după care să ne ghidăm, ca să ajungem acolo unde ne dorim. Iar Polestar dorește să fie acel „ceva” care va servi drept călăuză pentru alți inovatori. 

Mai este aproximativ o lună până când Polestar 1 va debuta în fața privitorilor de la Goodwood Festival of Speed 2018. Chiar dacă mașina a mai fost prezentă la câteva saloane, la evenimentul din Marea Britanie vor fi prezente două modele de preserie, necamuflate, care vor parcurge întreg traseul.

Volvo super-star

Volvo a creat marca Polestar din dorința de a evidenția și dezvolta o latură sportivă a mărcii considerată de mulți ca fiind apusă. Volvo are un trecut frumos în motorsport, inclusiv în competițiile de circuit sau în raliuri. Dezvoltarea pe direcția de motorsport a fost, practic, anulată odată cu dezvoltarea conceptului de Volvo = siguranță rutieră. Polestara însă a reușit să se dezvolte ca o divizie specială de motorsport. Ei au reușit să aducă lumii câteva modele interesante, precum S60 Polestar cu peste 300 CP. Dar noul Polestar 1 nu împarte platforma tehnică. Este un monstru mecanic de 600 CP și 1000 Nm, împachetați într-un coupe elegant, finisat până la rangul de artă și care oferă 150 de kilometri autonomie pur electrică.

Polestar 1, în pole-position

Noul Polestar este un concentrat de tehnologii inovatoare, dar și de soluții existente și mai puțin utilizate. Spre exemplu, suspensiile față sunt stil paralelogram deformabil cu două brațe transversale. Acestea conduc la o reducere a cuplului de viraj (torque steer) când cuplul motor tinde să îndrepte roțile înainte de vreme. Puntea spate în schimb apelează la un arc lamelar transversal. Dacă sună bine să spunem că sistemul mai poate fi găsit și la Chevrolet Corvette, nu mai sună la fel de bine dacă spunem că la fel avea și renumitul Trabant. Dar montând o suspensie multibraț cu arc lamelar transversal, suedezii promit o rulare mai lină fără concesii pentru ținuta de drum. Sistemul de frânare, chiar dacă este ștanțat mare cu numele Polestar, este dezvoltat de specialistul Akebono și dispune de etrieri monobloc cu șase pistonașe. Discurile sunt de 400 mm diametru!

 

Nevoia de performanțe

Am lăsat la final discuția despre grupul motopropulsor care surprinde prin performanțele sale. Polestar 1 este un plug-in hybrid de performanță. Constructorul a reușit să împace și ecologiștii și amatorii de motorsport. Mașina dispune de trei motoare: unul de patru cilindri cu benzină și două electrice. Unitatea termică este dotată atât cu compresor mecanic cât și cu turbocompresor. Primul este antrenat direct de motor și este eficient până la 3.500 rotații pe minut, iar de acolo intră în scenă turbina care ridică și mai mult performanțele. Avantajul compresorului este că nu prezintă fenomenul de statism (turbo-lag) iar turbina are avantajul unei eficiențe crescute la turații mari. Motorul termic antrenează doar puntea față prin intermediul unei cutii de viteze automate. Pentru puntea spate s-a apelat la două motoare electrice de 109 CP fiecare și un cuplu maxim de 480 Nm. Acestea transmit cuplul spre roți printr-un reductor planetar și un sistem de dirijare vectorială (torque vectoring). Sistemul permite amplificarea cuplului la roată, pe viraje. 

Toate cele de mai sus sună excelent în teorie. Suntem nerăbdători să aflăm mai multe despre Polestar 1, mașina care are sarcina dificilă de a reface intrarea mărcii Volvo în panoplia ”greilor” europeni din liga Premium. O galerie în care Volvo a mai jucat dar din considerente economice a fost scos de către fostul său proprietar. 

Polestar 1_ 00013

Image 15 of 18

Chiar daca producatorii de masini nu-si fac singuri etrierii de franare, Polestar a impus ca acestia sa fie gravati cu numele noului Polestar.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*