Fără categorie / Teste auto

Citroen Berlingo este o multifuncțională cu stil

Citroen Berlingo este mai mult decât o simplă mașină de familie. Este un autoturism, o utilitară, o mașină de familie și un cort. Totul sub un singur acoperiș de sub care poți privi noaptea stelele înainte să mergi la culcare.

În fiecare vară, la Gărâna, se desfășoară anual un festival de Jazz. Noi suntem ceva mai orientați spre alte genuri de muzică, dar apreciem și jazz-ul. De data aceasta am fost acolo cu un Citroen Berlingo iar marea surpriză nu a fost legată de costul abonamentelor de la festival ci de mașină. Surprizele au fost plăcute, în majoritatea lor. Evident, nu putem spune că ne-a plăcut absolut din toate punctele de vedere. Dar are câteva soluții inteligente pe care nu putem să le igonrăm.

Forțosul în ținută casual

Ca și aspect, este destul de greu să ascunzi originile de vehicul utilitar ale unui Berlingo. Este ca și cum ai îmbrăca un halterofil în balerin și te-ai aștepta să nu se observe musculatura. Dar îi stă destul de bine în ținuta casual. Citroen Berlingo afișează noua parte frontală specială. Are câteva seturi de blocuri optice fiecare cu rolul său bine delimitat. Cu toate acestea, odată ce ajungi la habitaclu e cam greu să ascundă originea de cărăuș profesionist. Ușile mari culisante de pe laterale plus hayonul sunt făcute special pentru încărcat marfă. În cazul de față, „marfa” ar putea fi reprezentată de biciclete, cărucior, premergător sau scutece. Muuulte scutece! Așezat pe jantele de aliaj îți dă senzația că și-a luat încălțăminte de alergare. E doar senzația. De fapt sunt pantofi mai sportivi, dar fără pretenții de echipament de competiții. Un soi de New ballance din lumea auto.

Citroen oferă salonul

În terminologia de specialitate, spațiul pentru pasageri se numește habitaclu. Unii îi spun iar cei din Republica Moldova îl numesc salon. Este denumirea corectă în cazul de față. Asta pentru că avem de a face cu loc suficient pentru toată lumea. Este suficient loc la cap, umeri și picioare. Mașina are totuși aproape 2 metri lățime cu oglinzile pliate! Spre deliciul pasagerilor, plafonul este cu sticlă, ceea ce permite o vizibilitate bună a cerului. Dacă rabatați bancheta, se formează o podea plată suficient de mare pentru o saltea gonflabilă de două persoane și jumătate. Cățelul, dacă există, își va găsi singur un loc claie peste grămadă. Iar bagajele se pot muta pe locurile din față. Gata cortul! Pentru mai mult confort, aveți suficiente buzunare în portiere astfel încât să depozitați acolo telefoane, încărcătoare, baterii externe, sticle de jumătate (sau chiar de 1 litru). 

La postul de comandă

Pentru locurile din față, este suficient spațiu și amplasarea schimbătorului de viteze în prelungirea planșei de bord este excelentă. Astfel ai schimbătorul la îndemână, dar nu te împiedici de el. Asta dacă ai de gând să traversezi mașina prin habitaclu din stânga în dreapta sau invers. Comenzile sunt foarte la îndemână și după ce te obișnuiești cu meniul mai bizar al bordului, chiar nu mai ai vreo problemă. Instalația audio este, să zicem, de nota 7. Are ceva reglaje dar nu suficiente, distorsionează doar când o dai foarte tare și mai ai și melodii cu multe sunete înalte. Sistemul de infotainment cuprinde și navigație și se poate face, teoretic, screen mirroring cu telefonul mobil. De pe Android doar dacă aveți Android auto instalat. Numai că, după cum se știe, Android Auto încă este blocat pentru România. În schimb merge Apple Car Play.

Inimă de melc leu(ț)

Ca un familist convins, Berlingo are ca grijă principală să țină cu casa. Asta înseamnă că trebuie să consume puțin. O sarcină la care se descurcă foarte bine. Cu toate acestea, nu a făcut prea multe sacrificii la capitolul performanțelor dinamice. Se mișcă suficient de repede până la vitezele legale de autostradă. Mai sus chiar nu mai contează așa mult. Nu cred că-și va cumpăra cineva, vreodată, vrun Berlingo în speranța că va goni cu peste 200 km/h. Dacă speră asta, merită dezamăgirea că nu va reuși! Berlingo se poate duce destul de mult ca viteză, dar nu acesta este scopul său. În schimb, la depășiri de la 80 la 120 km/h (majoritatea depășirilor pe aici sunt) cuplul de peste 300 Nm va prinde bine. Cutia de viteze cu șase trepte se manevrează excelent. Serios! Nu m-am așteptat să schimbe atât de frumos și de fin treptele. Propulsorul de 1,5 litri s-a mulțumit cu un consum extraurban de puțin peste 5 litri/100 km în condițiile în care am mers cu 130-140 pe autostrăzi și cam la limita legală pe restul drumurilor. Nu am menajat-o atunci când am avut ocazia să depășesc. Mai trebuie precizat și că mașina nu avea foarte mulți kilometri. Sunt convins că poate obține consumuri și mai mici. Ca și stabilitate, Berlingo beneficiază de un ecartament mare și asta contribuie la o stabilitate foarte bună. Pentru o mașină din această categorie, se ține foarte bine pe viraje. Nu vă lăsați înșelați de aspectul înalt al caroseriei. Grupul motopropulsor este destul de jos amplasat. 

Consilierul de finanțe

Dacă fiecare familie și-ar cumpăra o mașină cu un consilier de finanțe alături, acesta ar trebui să le spună despre Berlingo. Cu toate că, în general, Citroen are o depreciere mare pe piața vehiculelor de ocazie, Berlingo are o depreciere mai mică. Prețurile pentru Citroen Berlingo pot fi consultate aici. Valoarea mașinii testate urca la aproape 27.000 de euro cu tot cu TVA. Adică o sumă la care găsim multe mașini de clasă compactă. Ce-i drept, niciuna cu dotările și spațiul interior al lui Berlingo. Deci, merită mașina această sumă? Categoric da. Aș îndrăzni chiar să spun că sunt SUV-uri pe piață care cer mai mult, dar nu oferă atâta confort și spațiu precum Berlingo.

Citroen-Berlingo-VP-03

Image 3 of 7

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*